رئیس مرکز فوریت های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: بیشتر تماس های برقرار شده با شماره تلفن ۱۲۳، اشتباه و مزاحم است بطوریکه از حدود ۶۰۰ هزار تماسی که طی سال گذشته با این شماره برقرار شد ، ۴۵۸ هزار تماس، اشتباه و مزاحم بود.
به گزارش وبسایت تخصصی مددکاری اجتماعی ۲۰۱۵ به نقل از ایرنا، حسین اسدبیگی، با یادآوری این نکته که کاربرد خط تلفنی ۱۲۳ برای رسیدگی به موارد همسرآزاری، کودک آزاری و خودکشی است، اظهار کرد: هنوز به هدفی که از خط تلفنی اورژانس اجتماعی با شماره ۱۲۳ مدنظر ماست، دست نیافته ایم به آن معنا که انتظار داریم افراد دچار بحران و آسیب های اجتماعی، بیشتر با این شماره تماس بگیرند اما اینگونه نیست.
وی تصریح کرد: طبق آمارها از حدود ۶۰۰ هزار تماسی که در سال ۹۴ با تلفن ۱۲۳ برقرار شد ، فقط ۱۴۲ هزار تماس مرتبط با بهزیستی بود؛ از این شمار تماس هم، تعداد بسیار کمی با سه موضوع اصلی ما یعنی همسرآزاری، کودک آزاری و خودکشی ربط داشتند؛ به آن معنا که فقط حدود یک درصد تماس ها مربوط به خودکشی، هفت تا هشت درصد مربوط به کودک آزاری و هفت تا هشت درصد نیز مربوط به همسرآزاری بود.
به گفته رئیس مرکز فوریت های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، بسیاری از تماس های برقرار شده با خط تلفنی ۱۲۳ هم مربوط به اختلافات خانوادگی و طلاق بوده است.
اسدبیگی افزود: بسیاری از مردم در تماس با تلفن ۲۳ ، مشکل اعتیاد را مطرح کرده اند؛ درحالی که این افراد باید با تلفن ۰۹۶۲۸ -که به موضوع اعتیاد رسیدگی می کند – تماس بگیرند که البته کارشناسان خط تلفن ۲۳ ، شماره تلفن مربوط به موارد اعتیاد را به این تماس گیرندگان، معرفی می کنند.
وی یادآور شد: گروه های هدف اورژانس اجتماعی شامل موارد کودک آزاری یعنی کودکان آزار دیده، همسران آزاردیده، کسانی که اقدام به خودکشی می کنند و همچنین خانواده های آنان و نیز افراد دیگری که در بحران قرار دارند مانند موارد معلول آزاری، است.
طرح اورژانس اجتماعی (۱۲۳) در سال ۸۳ راه اندازی شد.